• Fri fragt
  • 30 dages returret
  • Sikker Betaling

Om design

Jeg vil helst ikke skabe mode!

Thomas Glerup er stifter af virksomheden betterfelt.com:444.

Med baggrund i reklamebranchen har han kastet sig ud i en tilværelse som designer, producent, importør og forhandler af sine egne håndfiltede uldvarer. Produktionen foregår på eget værksted på toppen af Verden i Nepals hovedstad Kathmandu, halvvejs rundt om Jorden.

“Det har efterhånden været en lang tur som iværksætter. Jeg startede som medejer af mine forældres virksomhed som også producerer uldsko. Undervejs etablerede vi et Danida-støttet joint venture i Nepal. Efter et par år med skiftende held, etablerede jeg mit eget værksted i Kathmandu med nye lokale partnere, og startede helt for mig selv.

Egentligt startede jeg stik imod den fornuftige opskrift på en iværksættervirksomhed, og det har da også kostet. Normalt finder man en efterspørgsel, som man så forsøger at mætte. Jeg startede med 20 ansatte i Kathmandu. - Uden kunder, men en fast overbevisning om at jeg kunne tilbyde Verden noget værdifuldt. 

Kunderne kom ret hurtigt, først i form af ECCO, som vi producerede hjemmesko for i 3 år.

Senere kom andre kendte skomærker som Rohde og Green Comfort til.

Det har været en udfordring at skabe det nødvendige overskud til at udvikle sine egne drømme, men i år (2013) har vi endelig lanceret vores egen kollektion af artikler til hjemmet, sammen med vore egne sko. Alt sammen kan nu købes på vores web shop,gennem forhandlere og nu også i en række af vore bedste boligbutikker.

Jeg står selv for produktudvikling og design af vore produkter, og det er klart her hjertet banker heftigst. 

Jeg befinder mig bedst i det “flow”, som opleves når man designer nye produkter, men jeg stiler ikke så meget efter at skabe modevarer. Jeg er så priviligeret at jeg ikke har nogen umiddelbare konkurrenter, som kan kopiere mine produkter, så jeg har mere fokus på at designe klassiske produkter hvor form og farve korresponderer med produktets funktion.

Jeg elsker og beundrer den danske møbeltradition, som har skabt så mange klassikere der bare holder årti efter årti."

Funktion og kvalitet er udgangspunktet. 

"Alle produkter er fremstillet i hånden, og det giver nogle fordele i forhold til fleksibiliteten. Til gengæld giver det nogle andre udfordringer mht. at holde kvaliteten ensartet. Og, så betyder det, at vi ikke bare kan skrue op for hastigheden på en maskine, hvis vi får store ordrer. Vi har meget få fordele af store ordrer, og relativt store omkostninger på at omstille produktionen, da det kræver ny individuel uddannelse af vore håndværkere.

Det tvinger os til at fokusere på at udvikle produkter som holder mere end een sæson, og det kan jeg faktisk godt li’.

Jeg har faktisk meget svært ved at se formålet med, at man absolut skal skifte vindere ud hver sæson, blot fordi det nu er en ny sæson.

Heldigvis har mange af vore kunder det lige sådan. 

F.eks. så ligger uld-skoenes kvalitet i selve materialet uld, og ikke i om skoen er naturgrå eller pink. Ulden holder simpelthen dine fødder varme og tørre. Derfor køber mange kunder hellere den samme model, som de har haft de sidste 2 sæsoner, end de køber en ny model.

På samme måde har de fleste af vore produkter en funktion som betinges af ulden. Æggevarmeren holder dine morgen-æg varme ved uldens isolerende evne, kopholderen holder din kaffe varm og beskytter dig mod at brænde fingrene mens tæpperne er stærke, smudsafvisende og bløde at gå på osv."

Ikke bare designer

Selv om motivationen først og fremmest kommer af lysten til at virkeliggøre de utroligt mange produkter, som kan skabes af ulden filt, så kan jeg bruge langt mindre af min tid på den kreative proces, end jeg troede. 

Det har vist sig at “processen” også omfatter test af produktets holdbarhed, kalkulationer af prisen, test af salgbarheden, planlægning af produktionen og likviditet til at lægge produkterne på lager samt at sælge dem.

Jeg har måttet tage mig flere ny uddannelser for at kunne realisere denne drøm.

Det er vel at mærke uddannelser som jeg tvivler på, at man kan studere på en skole, men simpelthen bare må lære ved at prøve dem.

Dels har jeg måttet lære en utroligt masse om uld, skind og silke, hvordan man filter og om sko. Dels har jeg, ikke mindst, måttet lære at drive virksomhed. En svær disciplin som giver kontant afregning når der begås fejl. Især, når man pludselig har ansvaret for 80 ufaglærte kvinder (som måske forsørger en familie hver) i Nepal.

Men, på trods af utallige søvnløse nætter, er jeg kommet igennem de første 6 år, og har idag, oven i købet, fået mig en god partner i Jesper Stærmose. Jesper er også en god kunde i butikken, da han samtidigt er ejer af Green Comfort. 

Det har styrket virksomheden på flere måder at få en så god partner. F.eks. har Green Comfort doneret et bidrag per solgte sko vi har leveret, til vores nye fond Betterfelt Welfare Nepal. Bidraget har vi brugt til at betale skolegang for vore ansattes børn i Nepal.

At drive virksomhed er filosofi

"Jeg var fra starten meget optaget af at skabe en virksomhed, som favnede hele værdikæden, og som kunne give et fair udkomme til alle involverede.

Jeg er ikke nogen helgen, og jeg gør det ikke for at redde Verden, men jeg er overbevist om, at det simpelthen betaler sig at opføre sig ordentligt, når man gør forretning. For mig er det at drive virksomhed næsten blevet filosofi.

Derfor er det også en ambition at bevise, at vi kan skabe en virksomhed som producerer bæredygtige produkter og skaffer arbejde til vore medarbejdere i et af Verdens fattigste lande.

Man kan godt sige, at vi bare udnytter de lave lønninger i Nepal, men vi gør det ved at betale relativt gode nepalesiske lønninger, og vi gør det i forhold til hvad vi selv kan tjene på det. Vi er derfor også stolte af vores status som FairTrade Importør, og anser det for at være et blåstempel af vores virksomheds samvittighed.

Selv om det måske lyder lidt af tudekiks, når jeg fortæller hvor hårdt det er at drive virksomhed, så skal man ikke have ondt af mig. Jeg beskæftiger mig med lige præcis det jeg aller helst vil, og jeg ville gøre det hele een gang til, hvis jeg fik chancen. 

Jeg tror også på, at vi kan vokse os rigtigt stærke så vi kan beskæftige endnu flere medarbejdere og udvikle endnu flere produkter. I alle fald har vi bevist at der faktisk er et behov for vore produkter, som er blevet rigtigt godt modtaget af både detailhandelen og slutbrugerne."

Om design